Чи законне притягнення за статтею 204-3 КУпАП: судова практика для використання захистом

Останнім часом до приймальні УГСПЛ в Станично-Луганському районі звертаються мешканці з приводу ініціювання притягнення до відповідальності за статтею 204-3 КУаАП та намаганням представниками фіскальної служби конфіскувати грошові кошти, що при перетину перевозить з собою особа.
Ми проаналізували судову практику і з впевненістю можемо сказати, що досить часто суд Станично-Луганського району стає на бік захисту прав людини при розгляді цих справ та радимо застосовувати нижче зазначене обґрунтування для захисту своїх прав.
На думку оперативників Пунктом 2 Наказу №52 від 14.07.2020«Про затвердженняПереліку іобсягів (вартості/ваги/кількості)обмежених або заборонених допереміщення через лінію розмежуваннята до/з гуманітарно-логістичних центрів товарів,а також товарів,які можуть бути віднесені до особистих речей» Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України установлено, що фізична особа може переміщувати готівкові кошти з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях на контрольовані Україною території у сумі, що не перевищує 50 000 гривень, або еквівалентній сумі, в тому числі в іноземній валюті, без підтверджувальних документів про їх походження, а також у сумі, що перевищує 50 000 гривень, або еквівалентній сумі, в тому числі в іноземній валюті, за умови погодження переміщення цих коштів з представниками координаційного центру відповідно до законодавства.
Однак, вже вкотре судом встановлено, що виходячи із системного аналізу Постанови КМУ № 99 від 01.03.2017 року «Про затвердження Порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» та Наказу міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження Переліку і обсягів (вартості/ваги/кількості) обмежених або заборонених до переміщення через лінію розмежування та до/з гуманітарно-логістичних центрів товарів, а також товарів, які можуть бути віднесені до особистих речей» № 52 від 14.07.2020 року, суд приходить до висновку, що переміщення грошових коштів не є товаром в розумінні ст. 204-3 КУпАП України, та не є предметом правопорушення.
Посилання на рішення суду для використання під час судового розгляду в інших справах:
Досить часто суд звертаю увагу працівників фіскальної служби на необхідність надання доказів вилучення грошових коштів та інформації щодо курсу валют НБУ Міністерства фінансів України станом на день перетину кордону https://reyestr.court.gov.ua/Review/94975432 .
Також суд досить часто при розгляді цієї категорії справ використовує практику Європейського суду з прав людини та рішення Конституційного суду України
В контексті рішення ЄСПЛ «Надточій проти України» (Заява № 7460/03) правопорушення, яке розглядається, має ознаки, притаманні «кримінальному обвинуваченню» у значенні статті 6 Конвенції, що вимагає дотримання стороною обвинувачення, яку в цій справі представляє автор протоколу про адміністративне порушення, відповідного доказового забезпечення, що передбачає такий рівень доказування, який не залишає жодних розумних сумнівів щодо доведеності вини обвинуваченого.
В той же час, у справі «Barbera, MesseguandJabardo v. Spain» від 06.12.1998 (п. 146) Європейський суд з прав людини встановив, що принцип презумпції невинності вимагає серед іншого, щоб, виконуючи свої обов`язки, судді не починали розгляд справи з упередженої думки, що особа скоїла правопорушення, яке ставиться їй в провину; всі сумніви, щодо її винуватості повинні тлумачитися на користь цієї особи.
Також, згідно п.4.1. мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 22грудня 2010року N23-рп/2010 у справі за конституційним зверненням громадянина ОСОБА_3 , щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 14-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення(справа про адміністративну відповідальність у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху) зазначено, що Конституційний Суд України дійшов висновку, що адміністративна відповідальність в Україні та процедура притягнення до адміністративної відповідальності ґрунтуються на конституційних принципах та правових презумпціях, які зумовлені визнанням і дією принципу верховенства права в Україні.
Приймальня УГСПЛ в Станично-Луганському районі працює в рамках програми «Права людини в дії», що впроваджується Українською Гельсінською спілкою з прав людини за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Консультацію від юристів УГСПЛ в Станично-Луганському районі можна отримати за телефонами: 0958225885 та 0500270810