Лікарня провела закупівлю палива на 7 млн грн з порушенням законодавства

Комунальним некомерційним підприємством Харківської обласної ради Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (https://prozorro.gov.ua) розміщено звіт про результати проведення переговорної процедури закупівлі UА-2020-03-27-003332-b про проведення процедури закупівлі товарів палива. Вартість предмета закупівлі складає 7 020 000, 00 гривень.

У пункті 14 Повідомлення Замовник зазначив обґрунтування застосування переговорної процедури тим, що керуючись Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.02.2020 №93-р Про заходи щодо запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом 2019-nCoV, Розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 21.03.2020 №145 Про встановлення режиму надзвичайної ситуації на території Харківської області та Протоколом позачергового засідання Регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Харківської області від 26.03.2020 № 8 Щодо введення додаткових заходів боротьби з поширенням коронавірусу COVID-19 на території Харківської області, з метою забезпечення готовності екстреної медичної допомоги до надання медичної допомоги хворим на COVID-19 на час спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 замовнику необхідно забезпечити безперебійне використання автомобілів екстреної медичної допомоги, у зв`язку з чим є нагальна потреба у забезпеченні дизельним паливом.

Під час моніторингу закупівлі, а саме аналізу питання відповідності тендерних пропозицій умовам тендерної документації, встановлено, що переговорна процедура, яка обрана Замовником для закупівлі дизельного палива не відповідає вимогам статті 35, пункту 2-1 Розділу IX Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про публічні закупівлі та вимогам Постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року №225 Деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID — 19) на території України. Тобто, Замовник застосував переговорну процедуру (скорочену) закупівлі без наявних на те підстав, передбачених пунктом З частини другої статті 35 Закону України Про публічні закупівлі. Крім того, порушено вимоги абзацу 3 та 4 частини першої статті 19 Закону України Про публічні закупівлі та вимоги Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 в частині не зазначення у Звіті інформації (пункти 9-13) яка є обов`язковою.

На даний час договір про закупівлю послуг №1-ППЗ-2020 від 02.04.2020, продовжує виконуватись, що призводить до неправомірного витрачання бюджетних коштів, повернення яких буде неможливим.

Замовником, КНП ХОР Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, проведено переговорну процедуру закупівель на підставі п. З ч. 2 ст. 35 Закону України Про публічні закупівлі.

Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 за №490 Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель затверджено форму повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури. Зокрема, пунктом 14 передбачено, що Замовник зазначає обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі (посилання на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі).

На веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель Замовником — КНП ХОР Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф зазначено, що підставою для застосування переговорної процедури закупівлі є нагальна потреба здійснити закупівлю через настання підстав, передбачених законом. В якості обґрунтування замовником зазначено про те, керуючись Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.02.2020 №93-р Про заходи щодо запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом 2019-nCoV, Розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 21.03.2020 №145 Про встановлення режиму надзвичайної ситуації на території Харківської області та Протоколом позачергового засідання Регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Харківської області від 26.03.2020 № 8 Щодо введення додаткових заходів боротьби з поширенням коронавірусу COVID-19 на території Харківської області, з метою забезпечення готовності екстреної медичної допомоги до надання медичної допомоги хворим на COVID-19 на час спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 замовнику необхідно забезпечити безперебійне використання автомобілів екстреної медичної допомоги, у зв`язку з чим є нагальна потреба у забезпеченні дизельним паливом.

При цьому, у пункті 14 Повідомлення замовник обґрунтував застосування переговорної процедури тим, що керуючись Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.02.2020 №93-р Про заходи щодо запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом 2019-nCoV, Розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 21.03.2020 №145 Про встановлення режиму надзвичайної ситуації на території Харківської області та Протоколом позачергового засідання Регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Харківської області від 26.03.2020 № 8 Щодо введення додаткових заходів боротьби з поширенням коронавірусу COVID-19 на території Харківської області, з метою забезпечення готовності екстреної медичної допомоги до надання медичної допомоги хворим на COVID-19 на час спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 замовнику необхідно забезпечити безперебійне використання автомобілів екстреної медичної допомоги, у зв`язку з чим є нагальна потреба у забезпеченні дизельним паливом.

Водночас, питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби на території України регламентуються Законом України від 17 березня 2020 року № 530-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) (далі — Закон № 530-ІХ) та Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року №225 Деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID — 19) на території України (далі — Постанова № 225).

Також, відповідно до вимог Закону № 530-ІХ, Розділ IX Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про публічні закупівлі доповнено пунктом 2-1. Так, згідно пункту 2-1 Розділу IX Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про публічні закупівлі встановлено, що дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID -19). Перелік таких товарів, робіт чи послуг та порядок їх закупівлі затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Разом з тим, порядок проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID -19) на території України та перелік товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID -19) на території України затверджено Постановою № 225.

Водночас, що згідно пункту 2-1 Розділу IX Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про публічні закупівлі за результатами такої закупівлі в електронній системі закупівлі замовник оприлюднює звіт про укладені договори, договір про закупівлю та всі додатки до нього, звіт про виконання договору відповідно до статті 10 цього Закону.

Також, згідно пункту 2 Постанови № 225 за результатами проведених, до 19 квітня 2020 року, закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби, згідно із затвердженим цією постановою переліком, замовник в електронній системі закупівель оприлюднює звіт про укладені договори, договір про закупівлю та всі додатки до нього, звіт про виконання договору відповідно до статті 10 Закону України Про публічні закупівлі.

Отже, у разі закупівлі товару який належить до переліку товарів визначених Постановою № 225 Замовник повинен був оприлюднити звіт про укладений договір, а не застосовувати переговорну процедуру (скорочену).

Разом з тим, що предмет закупівлі (паливо дизельне), визначений Замовником в переговорній процедурі (скороченій) за номером UА-2020-03-27-003332-b, відсутній у переліку товарів, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України затверджених Постановою № 225.

Таким чином, переговорна процедура, яка обрана замовником для закупівлі дизельного палива, не відповідає вимогам статті 35, пункту 2-1 Розділу IX Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» та вимогам Постанови № 225.

В рамках проекту «Посилення громадського контролю у сфері освіти та охорони здоров’я в Харківській області», що виконується  ГО «Мережа антикорупційних центрів», за фінансової підтримки Європейського Союзу  та Black Sea Trust for Regional Cooperation (BST) на підставі проведеного журналістського розслідування юристи ГО «Мережа антикорупційних центрів» звернулись до правоохоронних органів з заявою про порушення кримінального провадження за фактом незаконно проведеної закупівлі за бюджетні кошти.

*Ця публікація була створена за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю ГО «Мережа антикорупційних центрів» і не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу.