Що змінилось у виконанні судових рішень під час війни

Консультує Антон Биченко, юрист проєкту «Надання підтримки громадянам на території Харківської області під час бойових дій».

У зв’язку із вторгненням Російської Федерації на територію України та введенням президентом України воєнного стану, Верховною Радою України було внесено зміни та доповнення до деяких Законів України та прийнято низку нових. Такі зміни не оминули і відносини у сфері виконавчого провадження.

Тимчасово, на період до припинення воєнного стану на території України, було обмежено доступ до автоматизованої системи виконавчих проваджень та Єдиного реєстру боржників, що призвело до неможливості здійснення державними та приватними виконавцями виконавчих дій.

Однак, наказом Міністерство юстиції України від 04.04.2022 № 1310/5 «Деякі питання доступу до автоматизованої системи виконавчого провадження та Єдиного реєстру приватних виконавців України у період воєнного стану» врегульовано питання підключення виконавців до автоматизованої системи виконавчих проваджень в умовах воєнного стану.

Пунктом другим вказаного наказу визначено, що працівникам органів державної виконавчої служби доступ до автоматизованої системи виконавчих проваджень припиняється та відновлюється адміністратором автоматизованої системи виконавчого провадження на підставі письмового повідомлення Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України. Письмове повідомлення готується на підставі пропозицій начальників управлінь забезпечення примусового виконання рішень міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України.

Таким чином, державні виконавці, які розташовані на територіях, підконтрольних Україні, де не проводяться бойові дії, працюють в звичайному режимі.

Що стосується доступу сторін до матеріалів виконавчого провадження, то наразі сторони, як і раніше, можуть за допомогою номеру виконавчого провадження та ідентифікатору доступу, які зазначені в постанові про відкриття виконавчого провадження, увійти до автоматизованої системи виконавчих проваджень. Таким чином, сторони виконавчого провадження не позбавлені можливості отримати інформацію та копії документів по виконавчому провадженню, за яким вони є стороною.

26 березня 2022 р. набув чинності Закон України «Про внесення зміни до розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження» від 15.03.2022 (далі «Закон»).

Вказаним Законом на період до припинення або скасування воєнного стану на території Українитимчасово внесено наступні зміни щодо прав та обов’язків сторін виконавчого провадження:

фізичні особи можуть здійснювати видаткові операції з рахунків, на кошти яких накладено арешт органами державної виконавчої служби, приватними виконавцями, без урахування такого арешту за умови, якщо сума стягнення за виконавчим документом не перевищує 100 тисяч гривень;

юридичні особи боржники можуть здійснювати видаткові операції з рахунків, на кошти яких накладено арешт органами державної виконавчої служби, приватними виконавцями, виключно для виплати заробітної плати в розмірі не більше п’яти мінімальних розмірів заробітної плати в місяць на одного працівника такої юридичної особи, а також сплати податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;

припиняється звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інший дохід боржника (крім рішень про стягнення аліментів та рішень, боржниками за якими є громадяни Російської Федерації).

На період дії на території України воєнного стану з’явилися певні зміни у процедурі стягненні аліментів.

У випадку виконання рішень про стягнення аліментів, підприємства, установи, організації, фізичні особи, фізичні особи — підприємці, які здійснюють відрахування з заробітної плати, пенсії, стипендії та інших доходів боржника, перераховують стягнуті кошти на визначений у заяві або зверненні стягувача банківський рахунок, а у разі відсутності реквізитів рахунка стягувача на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, приватного виконавця. До внесення вищевказаних змін відрахування сплачувались на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби чи приватного виконавця.

Отже, наразі стягувач може не чекати, поки запрацює відповідний відділ виконавчої служби та перерахує стягнуті аліменти. За наявності постанови про звернення стягнення на заробітну плату (пенсію, стипендію) стягувач може самостійно направляти її копію разом із заявою, в якій зазначити свої реквізити безпосередньо роботодавцю боржника (чи установі яка здійснює відрахування з пенсії, стипендії) та просити перерахувати кошти на вказані у заяві реквізити. Направлення такої заяви роботодавцю значно прискорить отримання коштів.

Отримати копії документів виконавчого провадження, зокрема, і постанову про звернення стягнення на заробітну плату (пенсію, стипендію), дізнатися реквізити відповідної установи, яка здійснює відрахування, можна в системі автоматизованої системи виконавчого провадження  за допомогою номеру виконавчого провадження та ідентифікатору доступу вказаних у постанові про відкриття виконавчого провадження.

Також законом заборонено відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень на території адміністративно-територіальних одиниць, які тимчасово окуповані внаслідок військової агресії російської федерації..

Таким чином, враховуючи відсутність на непідконтрольній території у державних виконавців доступу до автоматизованої системи виконавчого провадження  та дію нового Закону, відкрити виконавче провадження на окупованій території наразі неможливо.

Для захисту іпотекодавців Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-IX. Зазначеним законом доповнено розділ VI «Прикінцеві положення» Закону України «Про іпотеку» пунктом 52 щодо застосування предмету іпотеки в воєнний час. Вказаний закон набув чинності 17 березня 2022 року.

Відтак, відповідними змінами передбачено, що у період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану та у тридцятиденний строк після його припинення або скасування щодо нерухомого майна, що належить фізичним особам та перебуває в іпотеці за споживчими кредитами, зупиняється дія таких норм закону, а саме:

— статті 37 реалізації права іпотекодержателя на набуття права власності на предмет іпотеки;

— статті 38 реалізації права іпотекодержателя на продаж предмета іпотеки;

— статті 40 виселення мешканців із житлових будинків та приміщень, переданих в іпотеку, щодо яких є судове рішення про звернення стягнення на такі об’єкти;

— статей 41, 47 реалізації предмета іпотеки на електронних торгах.

Під час дії воєнного стану, а також впродовж тридцяти днів після його скасування, у випадку наявності заборгованості за договором, іпотекодавця не може бути виселено з належного йому нерухомого майна, що перебуває в іпотеці. Окрім цього, вказане майно не може бути реалізовано чи відчужено на користь іпотекодержателя та третіх осіб.

Проте норми Закону України «Про іпотеку» не поширюються:

— на нерухоме майно, оформлене в іпотеку після дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану»;

— за договорами, до яких після дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» за погодженням сторін вносилися зміни в частині продовження строків виконання зобов’язань та/або зменшення розміру процентів, штрафних санкцій.

Матеріал підготовлено командою проєкту «Надання підтримки громадянам на території Харківської області під час бойових дій», який реалізується громадською організацією«Чугуївська правозахисна група» за сприяння ПРООН у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансування Європейського Союзу.

 

Програму ООН із відновлення та розбудови миру реалізують чотири агентства ООН:

Програма розвитку ООН (ПРООН), Структура ООН із питань гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок (ООН Жінки), Фонд ООН у галузі народонаселення (UNFPA) і Продовольча та сільськогосподарська організація ООН (ФАО).

 

Програму підтримують дванадцять міжнародних партнерів: Європейський Союз (ЄС), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Посольство США в Україні, а також уряди Данії, Канади, Нідерландів, Німеччини, Норвегії, Польщі, Швейцарії, Швеції та Японії.