Узагальнення подій, які відбулися у Луганській області протягом 90 днів повномасштабної російсько-української війни

Узагальнення подій, які відбулися у Луганській області протягом 90 днів повномасштабної російсько-української війни:24 лютого – 24 травня 2022 року

У цій публікації подається узагальнення інформації, зібраної Українською Гельсінською спілкою з прав людини, у рамках глобальної ініціативи «Трибунал для Путіна» про ймовірно скоєні міжнародні злочини за 90  діб повномасштабної російсько-української війни.

Було задокументовано та внесено до бази даних 724епізодів. Українська Гельсінська спілка з прав людини веде документування міжнародних злочинів (геноцид, злочини проти людяності, воєнні злочини), ймовірно вчинених російськими окупантами в Луганськійобласті.

В даній статті ми публікуємо узагальнення подій, які відбулися у Луганській області протягом 90 днів повномасштабної російсько-української війни (24 лютого – 24 травня 2022 року). Інформація в цій публікації є приблизною, спирається на зібрані нами дані та потребує уточнення.

Детальний опис подій за період 24 лютого – 24 травня 2022 року та посилання на вихідні джерела інформації міститься у щоденних хроніках за цей період.

1. Інформація про жертви серед цивільного населення

За досліджуваний період у Луганській області нами було зафіксовано загалом 242 епізоди, пов’язаних із людськими втратами чи порушенням прав серед цивільного населення.

1.1. Інформація про загиблих та поранених серед цивільного населення

За даними, які вже задокументовані в нашій базі, за досліджуваний період загалом в Луганській області внаслідок артобстрілів та бойових дій загинуло щонайменше 393 людини та було поранено щонайменше 335 людини.

1.2. Інформація про зґвалтування та інші порушення прав людини

За інформацією, яка вже задокументована в нашій базі, за досліджуваний період загалом в Луганській області не було зафіксовано факти можливого зґвалтування цивільних осіб. Фіксування такої категорії злочинів ускладняється з одного боку- обмеженим доступом документаторів до жертв насилля, а з іншої – необхідністю прискіпливої  перевірки такої інформації.

Серед випадків порушення прав людини зафіксовані у тому числі випадки незаконного позбавлення волі цивільних осіб.

1.3  Інформація про зникнення людей.

Нам також вдалось задокументувати в нашій базі даних відомості про факти ймовірного примусового зникнення щонайменше 118 цивільних осіб.

Це явище є масовим і розповсюджене від найменших селищ до районних центрів. Серед категорій осіб, що переважно зникають:

колишні учасники АТО;
діючі та колишні співробітники правоохоронних органів;
волонтери;
керівники органів місцевого самоврядування;
керівники підприємств, фермери.

Переважна більшість звільнених осіб з тих, хто раніше був викрадений – ймовірно піддавались психологічному та фізичному насиллю. Окремо необхідно звернути увагу, що цивільні особи, які зникли, умовно поділяються на три категорії:

яких відпускають протягом декількох днів;
тримають у полоні 2-3 тижні;
інформація про яких відсутня після викрадення.

2. Інформація про житлові будинки та об’єкти цивільної інфраструктури, що зазнали пошкоджень в результаті бойових дій

За даними, які вже задокументовані в нашій базі, в Луганській області  за досліджуваний період внаслідок артобстрілів та бойових дій було пошкоджено щонайменше 1426 об’єкта цивільної інфраструктури, серед яких:

3. Інформація про типи подій, які були задокументовані за досліджуваний період

За даними, які вже задокументовані в нашій базі, за досліджуваний період в Луганській області мали місце щонайменше наступні події:

4. Інформація про задокументовані факти, які можна попередньо кваліфікувати як міжнародні злочини, ймовірно вчинені російськими окупантами

За зібраною нами інформацією, протягом досліджуваного періоду в Луганській області нами були задокументовані наступні факти, які можна попередньо кваліфікувати як міжнародні злочини, ймовірно вчинені російськими окупантами:

Ці дані потребують уточнення. Назва категорії в стовпчику «Попередня кваліфікація події» ні в якому разі не є точним описом певного міжнародного злочину за Римським статутом Міжнародного кримінального суду, а надається виключно з інформаційною метою. Остаточну кваліфікацію події уповноважений надавати виключно суд.

5. Висновки

Аналіз зібраної інформації дає підстави стверджувати, що мали місце загибель та поранення цивільних осіб, руйнування й пошкодження цивільних об’єктів – житлових будівель та об’єктів інфраструктури за рахунок навмисних обстрілів та невибіркових обстрілів.

Також проаналізована інформація дає підстави стверджувати, що, ймовірно, мали місце факти насильницьких зникнень, захоплень цивільних у полон, порушень режиму гуманітарних коридорів та напади на гуманітарні вантажі й колони, волонтерів, мародерства, вбивств та інші.

Ми вважаємо, що такі діяння можна попередньо кваліфікувати як злочини проти людяності за статтею 7 параграф (1) пункти (а), (d), (е), (f), (i) та як воєнні злочини за статтею 8 параграф (2) пункт (a) підпункти (i), (іі), (ііі), (iv), (v), (vii), (viii), пункт (b) підпункти (ii), (iii), (iv), (v), (viii), (ix), (xx), (xxii), (xxiii), (xxv).

Збір інформації триває. Якщо ви можете надати додаткову інформацію, будь ласка, скористайтеся формою.

Публікація була підготовлена ГО «Чугуївська правозахиснагрупа» у межах реалізації глобальної ініціативи «Трибуналдля Путіна«